Minor Regensburg deel 3 - Reisverslag uit Regensburg, Duitsland van Jeroen Oever - WaarBenJij.nu Minor Regensburg deel 3 - Reisverslag uit Regensburg, Duitsland van Jeroen Oever - WaarBenJij.nu

Minor Regensburg deel 3

Blijf op de hoogte en volg Jeroen

30 April 2019 | Duitsland, Regensburg

Beste lezer,

We beginnen deze blog bij eind maart. De eerste colleges komen in zicht en in de tussentijd vaak biertjes doen met andere internationals. Ook had ik aan het begin in maart een Duitse taaltest gemaakt om te peilen wat mijn niveau Duits nou werkelijk was, iets wat nodig was om te bepalen welk niveau Duits cursus ik ging volgen.

En daar was het moment, m’n eerste colleges in Duitsland. Ik begon de week met Economic Ethics op maandag. Een leuke introductie waar niet alleen internationals les in hebben, maar ook Duitsers bij zitten. Een op het oog interessant maar niet al te moeilijk vak. Er werd uitgelegd wat van ons verwacht werd en hoe de tentaminering zou zijn. Om de 5 ECTS te krijgen moesten we een presentatie geven van 30 minuten over een ethisch probleem, een college voorbereiden en geven van 45 minuten (ook weer over een ethisch probleem) en aan het einde van de periode een schriftelijk tentamen.

Op dinsdag had ik voor het eerst cultures. Een vaak waar ik andere verwachtingen bij had, maar te bezien viel of het interessant zou worden. Voor deze 5 ECTS was het de bedoeling dat een we presentatie gaven over een culturele verschuiving of keuze en een schriftelijk tentamen aan het einde van de periode maakten.

Woensdag had ik voor het eerst marketing. Precies wat ik ervan verwachtte, maar dan in het Duits. Ik was benieuwd of ik het een beetje kon volgen maar niks bleek minder waar. Ik kon de professor prima volgen en ik schat dat ik op het begin zo’n 80% kon verstaan van wat er gezegd werd. Het tentamen hiervoor bestaat uit een schriftelijk tentamen aan het einde van de periode.

Donderdags had ik voor het eerste Betriebswirtschaftlehre. Nou… ik ben braaf de anderhalf uur blijven zitten maar hier was geen touw aan vast te knopen. Het is soort van ondernemerschap maar dan in het Duits. Alleen bleek ik de pech te hebben één van de minst geliefde professors te hebben die simpelweg niet te volgen is. Ja, dat zeggen de Duitsers, laat staan hoe het voor mij is. Voor mij dus duidelijk om dit te laten vallen en op zoek te gaan naar iets anders.

Dit was de eerste schoolweek en ondertussen probeerde ik dus een ander vak te zoeken en bovendien de Duitse cursussen te plaatsen in mijn rooster. Een ander vak zoeken was makkelijk, ik ging op advies van Mirjam (één van de tutoren) mee naar haar college Corperate Governance en dat leek me erg leuk! Na een klein gesprekje met de professor was het geen probleem om bij deze klas in te stromen en zodoende had ik dus een nieuw vak om het gat van 5 ECTS te vullen, gevonden. Het andere probleem is dus de Duitse cursussen plaatsen in mijn rooster. Dit bleek helaas niet mogelijk… ook op de universiteit werden Duitse cursussen aangeboden, maar wederom op zelfde tijden als die van mijn andere colleges. Conclusie: geen Duitse cursussen helaas.

Na de eerste 2 weken kwamen de overige 2 vakken German Economy & Society en USA: Area Studies er ook bij. 2 lichtere vakken maar wel erg interessant.

Dit was alweer blog deel 3!

Joejoee,

Jeroen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jeroen

Hallo! Ik ben Jeroen en ik houd deze blog bij terwijl ik mijn buitenlandse minor in Regensburg volg.

Actief sinds 24 Mei 2019
Verslag gelezen: 177
Totaal aantal bezoekers 1895

Voorgaande reizen:

04 Maart 2019 - 31 Juli 2019

Regensburg

Landen bezocht: