Minor Regensburg deel 1 - Reisverslag uit Regensburg, Duitsland van Jeroen Oever - WaarBenJij.nu Minor Regensburg deel 1 - Reisverslag uit Regensburg, Duitsland van Jeroen Oever - WaarBenJij.nu

Minor Regensburg deel 1

Door: Jeroen van den Oever

Blijf op de hoogte en volg Jeroen

29 Maart 2019 | Duitsland, Regensburg

Beste lezer,

In deze blog zal ik jullie vertellen over mijn verhalen en ervaringen tijdens mijn buitenlandse minor in Regensburg, Duitsland. De periode dat ik van huis weg ben, is het ‘summer semester’ welke van februari tot en met de zomer loopt. In deze eerste blog zal ik kort mijn voorbereidingen toelichten en een korte introductie van de stad waar ik het komende semester zal verblijven.

Mijn voorbereiding begon natuurlijk met het aanmelden voor een buitenlandse studie-ervaring en de daarbij behorende resultaten. Na mijn stage in Londen in 2018 is het tijd voor mijn tweede buitenlandse avontuur; Regensburg. Ik zal in Regensburg aan de Ostbayerische Technische Hochschule (OTH) studeren. Hier zal ik meerdere vakken volgen en zodoende mijn vrije keuzeruimte invullen. De vakken die ik gekozen heb zijn: German Economy & Society, Betriebswirtschaftslehre, Marketing (in het Duits), Economic Ethics, Cultures: What makes them different, Area Studies: USA en Duitse talencursus.

Andere voorbereidingen zijn bijvoorbeeld het onderverhuren van mijn kamer in Groningen, het zoeken van een woning in Regensburg, de reis plannen en boeken, administratie checken en laatste spullen halen.

Op maandag 4 maart vertrok ik met de trein naar Regensburg. ’s Ochtendsvroeg om 05:20 met de trein naar Arnhem om vanaf daar de ICE naar Frankfurt te pakken. Het is erg vroeg maar het is geen probleem en allemaal erg makkelijk te vinden. Ook heb ik chille luxe geregeld, een 1e klas kaartje voor de gehele trip kostte mij maar €7,50 extra. Aangekomen dus in Arnhem overgestapt op de ICE en daar heb ik mijn comfortabele plek gevonden. We vertrekken op tijd en zijn onderweg. Helaas is er net voor Oberhausen een boom op het spoor gevallen waardoor we 25 minuten moeten wachten totdat de boom opgeruimd is. We vervolgen onze reis en komen langs Düsseldorf, Keulen en zijn in hoog tempo onderweg naar Frankfurt. Helaas zo’n 40km voor Frankfurt Flughafen is er een technisch mankement waardoor we nog eens 30 minuten extra vertraging hebben. Hierdoor mistte ik helaas mijn overstap en moest ik een uur wachten op de volgende ICE. Ik ben in de tussentijd naar de servicebalie gegaan om te vragen waar ik precies recht op had en het bleek dat ik gewoon recht had op de volgende ICE én ik kreeg meerdere coupons. Uiteindelijk dus met een uurtje vertraging in de ICE van Frankfurt Hauptbahnhof (HBF) naar Regensburg. Uiteindelijk kwam ik rond 16:15 aan en ben ik direct doorgegaan naar de OTH omdat ik daar verwacht werd. Hier kon ik namelijk mijn sleutel ophalen van mijn kamer (die ik via de OTH had geregeld). Samen met Akseli (Finse Erasmusstudent) en zijn buddy ben ik naar onze Wohnheim (dormitory) gegaan en kreeg ik mijn plekje voor het eerst te zien. Na de lange dag reizen was ik erg moe, maar toch besloten Akseli en ik om direct naar de stad te gaan om alvast even een eerste blik te werpen en natuurlijk een heerlijk Beiers biertje te proeven.

Dit was deel 1 en in deel 2 zal ik vertellen over mijn eerste maand in Regensburg!

Groetjes,

Jeroen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jeroen

Hallo! Ik ben Jeroen en ik houd deze blog bij terwijl ik mijn buitenlandse minor in Regensburg volg.

Actief sinds 24 Mei 2019
Verslag gelezen: 134
Totaal aantal bezoekers 1865

Voorgaande reizen:

04 Maart 2019 - 31 Juli 2019

Regensburg

Landen bezocht: